Summa sidvisningar

söndag 16 oktober 2016

161016 NYA ÖVRE FJÄDERBENSLAGRINGAR 364506km

Jaha.......
Då har man besiktigat bilen igen...........
Allt klarade sig förutom de övre fjäderbenslagringarna fram :-(
Och jag som bytte för ett år sedan. Köpte då begagnade kompletta fjäderben på returbilen för 300kr/st.
Denna gången beslutade jag mig för att byta de trasiga delarna istället.
Köpte gummit samt lagringarna på Biltema.
Sen var det bara att slita ner prylarna.
Att ta ut ett fjäderbenm är ju ganska lätt.
1. Lossa ABS givaren fr dämparen.
2. Lossa krängningshämmaren med 18nyckel samt en stor torx.
3. Lossa de två bultarna i nedre delen av dämparen 18+21 mm
3. Lossa de 3 m8 muttrarna uppe i motorrummet.
4. Ta ut hela enheten.



Nu kan man dra ihop fjädern med en fjäderspännare. Kostar 200kr för 2 st på Biltema.


Sen lossar man 21mm muttern på toppen med en mutterknackare.



Lossa "korset" med polygrip samt en stor torx.


Ta av det gamla och sätt dit det nya. Gör allt i omvänd ordning!!
I mitt fal var lagringarna ok och gummina kass..... Samma på båda sidor.

Bytte ändå allt. Nu är det gjort!!!

Pga rädsla för att få en fjäder i ansiktet jobbade jag med integralhjälm :-)


Tog 2h på första sidan och 1h på den andra.

Smidigt och lätt. Nu är bilen tyst och skön att köra. För första gången på 25000 mil......
Total kostnad ca 1400kr

1 kommentar:

  1. Hej. Upplever du bilen som tystare, eller att det inte blir klapprande ljud? Tänkte om de nya gummina isolerar mer av vägljudet som fortplantar sig i karossen. Mvh bloggföljare

    SvaraRadera