Summa sidvisningar

måndag 2 oktober 2017

171001 OLJEJÄCKAGE DELUXE!!! 391939km

Jaha, och så händer det där som man bara aldrig vill ska hända..........
Besökte Danmark för att fiska och när jag parkerat bilen påpekar dottern att det är ett spår från min bil. Jag säger att det måste vara från en annan bil men kollar för säkerhets skull....

FAN¤##"HELV%#¤ JÄVLAR%#¤¤%SKIT¤%¤%¤!!!!!!!

Det är från min bil!!! 10 mil hemifrån i ett annat land :-(

Oljan bara flödar från motorn.........

Och jag som skulle fiska.....

Knallar in till fiskekortsförsäljaren och frågar om han har lite olja att sälja?
Jodå han hade 4 liter. Han tipsar då också om att det finns billig olja på Aldi.
Jag fiskar ett par timmar och börjar sen fundera på läget.......
Lämna bilen i Danmark, fixa en verkstad, försöka komma hem eller kanske begära bärgning?

Efter överläggningar med morsan som också är med så beslutar vi oss för att göra ett försök att komma hem! Har konstaterat att det inte läcker när motorn är avstängd.
Jag öser i mina 4 liter olja och kör mot Aldi. När jag kommer fram flödar oljan fritt.......
Turligt nog har de olja för bara 30kr/liter.
Jag köper 36 liter. Räknar med att det kanske räcker hem...


Vissa köper öl i Danmark. Jag köper olja :-)
Sen börjar en väldigt spännande resa........
10 mil i en bil som bara sprutar olja omkring sig!
Börjar köra och försöker fatta hur mycket den gör av med.
Efter ett tag inser jag att den läcker ut ca 3 liter per mil.........
När detta är konstaterat så kör jag stinter på 10-15km mellan påfyllningarna. var gång går det 3-4 liter olja.
Allt flyter på (även oljan) och snart är det dags för Öresundsbron! Stannar på väggrenen precis innan tunneln och toppar upp inför dagens längsta stint. 20km tunnel och bro.
Kör utan problem ända fram till Svenska sidan där jag lätt får i 5 liter olja :-)

Den var tom!!!!!

Sen går resten som en dans på rosor! Ända hem till Eslöv!! Så jävla skönt!!!
Olja på hela bilen. På bakluckan rinner det olja....
MEN!! Vi klarade det!!!
Backar upp bilen på uppfarten och är mer än nöjd trots allt strul!! Räknar efter och ser att jag gjort av med 26 liter på 10 mil!!!!!


Nästa dag är det dags för felsökning och jag går ut på gatan för att kolla om jag lämnade något spår dagen innan. Det gjorde jag :-)
Nu börjar jag leta läck. Får först dock göra en sanering av hela bilen samt motorrummet. Det är olja överallt!! Sen startar jag och börjar leta.
Ser ganska lätt att det verkar komma från kamremmen???
Tar av alla kåpor och hittar ganska lätt att packboxen vid främre kamaxeln hoppet ut...
Efter lite funderande beslutar jag mig för att sätta tillbaka den. Tvättar så noga jag bara kan och sätter sen fast den med "cylindrisk fastsättning". Gick ganska bra tycker jag. Bra med plats i hålen på remhjulet :-)

Har efter detta provkört och det VERKAR vara ok...... Måste hålla koll på det ett tag. Har beställt en ny packbox för säkerhets skull. Kostade bara 80kr. Bytet är värre...... Hoppas att det inte behövs ;-)
 Noterade dock att det verkar vara lite efterdropp på olja från bilen. Såhär såg det ut på jobbet när jag skulle hem.....

Har efter det tvättat av HELA bilen med högtyckstvätt. Får se vad som händer framöver.
Och hur gick det föresten med fisket tänker ni såklart ;-)
Jodå!!! Det blev en liten firre!


Är ni mer intresserade får ni ansöka om medlemsskap i "svenska störfiskare" på FB som jag startat ;-)

To be continued.......

1 kommentar:

  1. Kollat så vevhusventilation inte är igensatt och trycker ut packningen med övertryck? Har för mig det kan hända. Mvh JO

    SvaraRadera